Výchova

Výchova dieťaťa s poruchou autistického spektra má rovnaký cieľ, ako výchova bežného dieťaťa - je ním príprava jedinca na samostatný život. Autistické deti sú však špecifické a výnimočné, takže na ne väčšinou bežné výchovné postupy neplatia. Práve kvôli rozmanitosti symptómov autizmu je tiež veľmi komplikované vytvoriť všeobecný návod správnej výchovy dieťaťa s touto diagnózou.

Základom výchovy autistického dieťaťa je POCHOPENIE, TRPEZLIVOSŤ a EMPATIA.

Metodologické odporúčania pre všetky typy porúch autistického spektra

  • INDIVIDUÁLNY PLÁN

    Rozvoj dieťaťa nutne podriaďujeme tomu, akú dosahuje úroveň sociálnej adaptácie, komunikácie či kognitívnych schopností.

  • PRISPÔSOBENIE PROSTREDIA

    Vytvorenie bezpečného prostredia, v ktorom sa dieťa čo najľahšie zorientuje. Vymedzenie jednotlivých zón, určených na špecifické činnosti.

  • PRESNÝ ČASOVÝ HARMONOGRAM

    Vytvorenie presného denného režimu na základe individuálnych potrieb a schopností dieťaťa, ktorý bude schopné pochopiť a nasledovať (napríklad pomocou kresieb a pod.)

  • INDIVIDUÁLNY MOTIVAČNÝ SYSTÉM

    Zvláštnosti a špecifiká psychického stavu dieťaťa predurčia vytvorenie individuálneho motivačného plánu dieťaťa.

  • ZROZUMITEĽNÝ KOMUNIKAČNÝ SYSTÉM

    Kadžá komunikácia smerujúca k dieťaťu sa musí prispôsobiť jeho mentálnemu veku, úrovni chápania, rečovým a jazykovým schopnostiam.

  • UČENIE POMOCOU SKUTOČNOSTI

    Keďže deti majú často poškodené symbolické myslenie, je lepšie jeho schopnosti rozvíjať na základe používania skutočných vecí a v skutočných situáciách.

  • Ako a čo učiť autistické dieťa

    Odlišnosť detí s poruchami autistického spektra neznamená, že treba rezignovať na jeho vývoj a výchovu. Prvým cieľom by mala byť spomínaná výchova k samostatnosti. Rovnocenným cieľom, ktorý však výrazne závisí od druhu poruchy autistického spektra a miery postihnutia, by malo byť rozvíjať intelektuálne a fyzické schopnosti v čo najväčšej možnej miere. Oba tieto ciele spolu samozrejme súvisia a nemôžu fungovať samostatne. Rozvoj komunikačných zručností súvisí s každým ďalším krokom a naopak, výchova k samostatnosti zasa implikuje rast sociálnych zručností.

    Vo všetkých oblastiach rozvoja autistického dieťaťa platí, že by mali byť koordinované odborníkom a mala by na nich spolupracovať rodina, odborníci aj inštitúcie (škôlka, škola...).

  • Výchova k samostatnosti:

    • Udržiavanie čistoty
    • Samostatné stravovanie
    • Samostatné obliekanie
    • Osobná hygiena
    • Jednoduché domáce práce
  • Rozvoj intelektuálnych a fyzických schopností

    • Komunikačné zručnosti
    • Sociálne zručnosti
    • Pohybové zručnosti
  • Komunikačné zručnosti

    Deti s autizmom v predškolskom veku tvoria z hľadiska chápania komunikácie a jej používania nesmierne heterogénnu skupinu, ktorá nemá veľa spoločných menovateľov. Ich problémy sú veľmi rozdielne, platí však, že väčšina autistických detí za bežnými v komunikácii zaostáva.

  • Časté charakteristické črty komunikácie detí s autizmom

    • väčšina detí v predškolskom veku nerozpráva
    • porozumenie reči zaostáva za hovorením
    • všetko počuté chápu doslovne
    • chápu lepšie konkrétne informácie ako všeobecné
  • Postup pri práci s autistickým dieťaťom

  • 1. ANALÝZA SPÔSOBU A ÚROVNE KOMUNIKÁCIE

    Každé dieťa má inú úroveň a spôsob komunikácie. Škála môže byť široká - od úplnej uzavretosti až po relatívne dobre komunikujúce dieťa. Sústrediť sa treba okrem verbálneho prejavu aj na gestá, mimiku a celkové správanie dieťaťa.

  • 2. VÝBER VHODNÝCH NÁSTROJOV KOMUNIKÁCIE

    V prvom kroku je dôležité vybrať ten, ktorý je preňho najprirodzenejší. V ďalších krokoch sa cez primárny nástroj budeme snažiť dopracovať k používaniu celej škály ostatných - predmety, obrazy, znaky, hudba a reč.

  • 3. KONTINUÁLNE ROZŠIROVANIE SLOVNEJ ZÁSOBY

    Trpezlivo rozvíjame slovnú zásobu, rovnako ako u bežných detí. Pomáha, ak sa ju po nejakom čase pokúsime zmerať, aby sme vedeli porovnať pokroky, ktoré dieťa robí. Nezabúdame na doslovné chápanie a berieme do úvahy, že chápanie a používanie slov závisí často od kontextu.

  • Sociálne zručnosti

    Táto oblasť býva u detí s autizmom poznačená najväčšími problémami. Prvoradým cieľom je vybudovať sociálne správanie, ktoré umožní začlenenie do kolektívu v čo možno najvyššej miere. Autistické deti sa napríklad často nevedia hrať. Autizmus im bráni si osvojovať sociálne zručnosti spontánne - treba ich to naučiť. Tento proces sa mal odohrávať v špecializovaných materských školách pod dohľadom odborníkov.

  • Základné sociálne schopnosti:

    • spoznanie a prijatie prítomnosti iných osôb
    • prijatie pomoci pedagóga
    • osvojenie si základných pravidiel a zvykov života skupiny
    • osvojenie si základných pravidiel správania
    • rozvoj schopnosti napodobňovať
  • Vnímanie samého seba:

    • naučenie sa osobných údajov
    • výučba vlastných vonkajších vlastností
    • oddelenie seba samého od iných osôb (napr. spoznanie sa v zrkadle)
    • výučba k základnému podeleniu sa so zážitkami
    • vymenovanie obvyklých, často vykonávaných činností dieťaťom
  • Nadväzovanie kontaktov, ich udržiavanie:

    • rozvoj chápania metakomunikácie (gestá, mimika) a jej používania
    • spoznanie známych osôb, naučenie sa ich mien
    • naučenie sa jednoduchých sociálnych rutín (napr. pozdrav, požiadanie o pomoc)
    • výučba pravidiel výmeny informácií, iniciovanie komunikačnej interakcie, jej udržanie a ukončenie
    • dodržiavanie pravidiel správania v jednoduchých sociálnych situáciách v rámci MŠ
    • základná kooperácia s dospelým a s dieťaťom
  • Pohybové zručnosti

    Pri popise správania dieťaťa s autizmom sa často vyskytujú charakteristiky spojené s pohybom (stereotypné, opakujúce sa pohyby, napr. húpanie sa, bezcieľne pobehovanie, skákanie, hádzanie, hyperaktivita a pod.) Tieto typy pohybov však nie sú problémami vývinu. Súvisia so sociálnym a komunikačným poškodením, typickým pre autizmus. Rozvoj pohybových zručností pomáha deťom k lepšej orientácii v priestore a má veľký vplyv aj na uvedomenie si vlastného tela. Samozrejme, sú aj deti s autizmom, ktorých pohybový vývin zodpovedá úrovni ich veku, alebo sú dokonca v určitých pohyboch šikovnejšie ako ich vrstovníci (napr. lezenie).

    Rozvoj pohybových zručností:

    • "dobehnutie" oneskorených pohybových funkcií
    • zlepšenie nezrelého spracovávania senzomotorických informácií
    • cvičenie schopnosti koordinácie

    Začlenenie autismu do spoločnosti

    Pri výchove a vzdelávaní autistického dieťaťa sledujú jeho rodičia rovnaký cieľ, ako rodičia bežného dieťaťa. Chcú, aby z dieťaťa vyrástol do čo najväčšej miery samostatný jedinec, ktorý bude schopný sebarealizácie. Začlenenie autistu do spoločnosti je hlavným cieľom združenia SPOSA.

    Rodičia autistických detí sa obvykle pýtajú:

    • Bude moje dieťa samostnané?
    • Nájde si kamarátov?
    • Bude môcť robiť, čo ho baví?
    • Bude šťastné?

    Na tieto otázky vám nikto nedá odpoveď vopred. Príbehy úspešných autistov z celého sveta však majú jeden spoločný znak - ich blízki to s nimi nevzdali a zabezpečili im dobré prostredie pre rozvoj a vzdelanie. Vieme teda s istotou povedať len jedno - áno, autisti môžu dosiahnuť veľkú mieru samostatnosti, spoločenského života a šťastia, ak im to umožní rodinné zázemie a spoločnosť.

    Na to, aby sa to podarilo, potrebujeme dosiahnuť niekoľko cieľov:

  • ŠKOLY

    ktoré autistov budú v čo najväčšej možnej miere vzdelávať
.

  • KOORDINOVANÝ PRÍSTUP ŠTÁTU

    ktorý umožní čo najväčšiu možnú integráciu do spoločnosti

  • ZAMESTNAŤ AUTISTOV

    ktorí sú spôsobilí na výkon práce

  • SOCIÁLNE CENTRÁ

    ktoré umožnia samostatné asistované fungovanie autistov podľa vzorov zo sveta

  • Ak sa nám podarí tieto ciele dosiahnuť, pravdepodobnosť úspešného začlenenia autistov do spoločnosti sa výrazne zvýši.

    © 2020 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené .| Vytvorené firmou ©  JaS Comp
    Vytvorené službou Webnode
    Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky